LM Helsinki Regatta 2022 ja Bella Novan kevätmurheet

Bella Nova:n raportti kevään vastoinkäymisistä ja kisaraportti luokkamestaruuskisoista 18 -19.6.2022

Vene oli vesillä jo ennen toukokuun puoltaväliä. Tarkoitus oli osallistua BSS:n torstaipurjehduksiin ja samalla sparrata vähän paikallisia Express-purjehtijoita. Mutta ennen vesillelaskua tuuli pudotti maston pukeilta laituriin, sillä seurauksella, että mastoon tuli noin 10 senttimetrin pitkä vekki joka oli noin 5 mm syvä. Konsultoin katsastusmiehiä ja rikimiehiä, ja kaikki olivat sitä mieltä, että se on entinen mastoputki. Tein vakuutusyhtiöön vahinkoilmoitus, ja pyysin pikaista käsittelyä, olihan kausi jo alkanut. Sain kuin sainkin pikaisen päätöksen, jossa vakuutusyhtiö ilmoittivat, että eivät korvaa mastovahinkoa. Hetken heidän kansaan neuvoteltuani, he suostuivat korvaamaan maston. Tilasin uuden mastoputken Ruotsista ja järjestelin kuljetuksen sille. Mastoputki tuli työpaikalleni 7. päivä kesäkuuta josta sitten vein sen kotiin firman lavapakulla. Viikonloppuna siirsin sitten kaikki vanhat helat vanhasta mastosta uuteen mastoon ja maanantaina 13. kesäkuuta sain veneen sitten rikattua. Torstaina 16.6 osallistuttiin seuran torstaipurjehduksiin omalla veneellä testimielessä. Ja kaikki näytti toimivan. Joten päätettiin osallistua luokkamestaruuskilpailuihin vaikkakin oli tiedossa, että kaksi vakiogastia olisivat viikonlopun muissa hommissa. Sain houkuteltua mukaan Knakun ja Hampuksen, joten pätevät varagastit löytyivät. Hampus tosin tulisi vasta sunnuntaina remmiin. Päätettiin että matkaan lähdettäisiin Emäsalosta perjantaina töitten jälkeen. Oli sovittu, että lähtö olisi kello 16.00 mutta niinhän siinä kävi, että lähtö viivästyi vähän ja matkaan päästiin noin puoli viideltä. Koneella mentiin Emäsalon pohjoiskärjen ohi ja kun tultiin Svartbäckin selälle niin nostettiin purjeet. Pohjoisenpuoleinen tuuli vei meitä hyvää vauhtia kohti Helsinkiä. Parin mailin päästä tuuli tyyntyi ja shiftaili, kunnes se sitten kääntyi itään ja alkoi pikkuhiljaa voimistua. Spinnu ylhäällä tultiin Sipoonselän yli. Pihlajaluodon kohdalla todettiin, että tulee kiire ehtiä kello 21.00 Hevossalmen sillan avaukseen, joten spinnu alas, kone käyntiin ja kolmio ylös. Ehdittiin sillalle ajoissa ja laskettiin purjeet ja ajettiin loppumatka koneella HSK:lle, jonne saavuttiin noin 22.20. Ajatuksena oli, että ehdittäisiin syömään pihvit, mutta Lauttasaaresta ei tähän vuorokauden aikaan löytynyt ruokapaikka joka olisi ollut auki, tai grilliä josta olisi saanut makkaraperunat pihvin korvikkeeksi. Onneksi löytyi juottola josta sai lämpimiä voileipiä.

Lauantai 18.6.2022
Ensimmäinen kisapäivän aamu valkeni pilvisenä, mutta vielä ei satanut. Sadetta oli luvattu koko päiväksi ja tuulta 4 – 6 m/s lännestä, minun mielestäni. Miehistönä oli minä, Mats ja varagasti Knaku, eli annettiin vähän tasoitusta, kun oli yhden miehen vajaus. Vene tyhjennettiin ylimääräisestä tavarasta ja kisapurjeet laitettiin valmiiksi. Oorderit eli NoR ja purjehdusohjeet oli tulostettuna ja luettu. Niinpä suuntasimme noin puoli kymmenen aikaa keulamme kohti kisa-aluetta. Melkin kohdalla ihmeteltiin, kun lähtöön oli aikaa noin puoli tuntia, että aika vähän veneitä lähdössä mukaan kisaan. Ei toki nähty toimitsijoitakaan. Niinpä purjehdusohjeet esille ja kas kumma, lauantain ensimmäinen varoitusviesti annetaan vasta 11.55. Ja sopivasti kun muut kilpailijat saapuivat kisa- alueelle, niin vesisade alkoi. Vesisade varmasti teki sen, että tuuli ei tuntunut niin kovalta kuin se oli. Mutta Harmajan tuulitietojen mukaan tuulta oli koko päivän noin 9 m/s ja puuskissa yli 10 m/s. Eli meillä oli riki aivan liian löysällä. Meillä ei mennyt mikään päivän starteista hyvin, lähinnä umpisurkeasti. Ja sade teki sen, että muitten veneiden seuraamisesta ei tullut mitään. Sen huomioin tein vesisateessa, että kovin suuria eroja venevauhdissa ei ole. Taisi olla päivän ensimmäinen lähtö ja ensimmäiset neljä venettä alle minuutin sisällä maalissa. Meillä päivän sarja oli neljäs, neljäs ja viides. Yhteistuloksissa tässä vaiheessa neljäntenä tasapistein Kiran kanssa. 4play johtaa, ennen Maximusta ja Lilla Extra.

Matkalla takaisin HSK:lle iski vielä kunnon ns. ”hamnfösare” eli kunnon puuska ennen kuin tultiin rantaan ja sadekin lakkasi sopivasi, kun saavuttiin HSK:lla jossa vene ”ship shape”-kuntoon ja sen jälkeen saunaan lämmittämään kylmettyneitä jäseniä ja sitten kuivia vaatteita päälle. Sitten ruokaa, eli se pihvi ja muutama ”pitkä” ennen nukkumaan menoa.

Suununtai 19.6.2022
Sunnuntai valkeni aurinkoisena mutta tuulisena. Tuulta oli luvattu reilusti enemmän kuin lauantaina, joten säädettiin riki kovalle kelille. Lisäksi saatiin neljäs gasti, varagasti Hampus mukaan remmiin, niin hyvältä tuntui. Ja nyt oli ensimmäisen varoituslaukauksen aika tiedossa, joten ei lähdetty turhan aikaisin rata-alueelle. Tänään lähdöt sujuivat paremmin kuin eilen. Tosin toisessa lähdössä meitä auttoi se, että kaikki venekunnat eivät huomionnet sitä, että muutama luokkalähtö ennen meidän oli jäänyt pois, joten lähtömme olikin aikaisemmin kuin luulimme. Siinä ei muutama venekunta ihan ehtinyt linjalle ajoissa, joten linjalla oli tilaa. Tänään yritimme purjehtia niin paljon kuin mahdollista vapaissa tuulissa, ja se näytti tuottavan tulosta. Tasainen sarja, kolmas, toinen ja toinen. Päivän ensimmäisen lähdön maaliintulo oli äärimmäisen tiukka Kiran kanssa. Taisimme olla maalissa muutaman senttimetrin ennen heitä. Kokonaistuloksissa olimme kolmansia. 4play oli vakuuttavan ylivoimainen ja Maximus yhtä selkeä kakkonen. Yhteensä kahdeksan venettä oli luokassa mukana, ja täytyy todeta, että venevauhdeissa ei kovinkaan suuria eroja. Suurimmat erota tulevat varmaankin veneenkäsittelyssä, kuten vendat, jiipit sekä olosuhteiden muutoksissa, reagoimalla nopeasti trimmimuutoksiin, tuulen tyyntymiseen tai yltymiseen mukaan. Vaikka tuulta oli koko päivän, niin rata-alueella oli kyllä ”tuulireikiä” jossa tuuli selvästi tyyntyi.

Ja omalta osalta tuli taas muutama tärkeä asia esille. Lue oorderit huolellisesti ja tarkista manage2sail:stä mahdolliset viimeiset muutokset/lisäykset. Ja tarkista säätiedot ennen lähtöä ja vielä rata-alueelle saavuttuasi ja teen mahdolliset säätömuutokset. Ja osaltani voin sanoa, että keväinen mastohässäkkä ja veneen myöhäinen kisakuntoon saattaminen vei fokuksen pois kisavalmisteluista. Nyt päällimmäisenä oli jonkunlainen ”flow-tila” että jees, vene vesillä, ja varsinaiset kisavalmistelut jäivät puolitiehen. Ja siitä otan täyden vastuun.

Ja tosiaan tuulta oli eiliseen verrattuna reilusti enemmän, kuten myöskin aurinkoakin. Harmajan tuulitietojen mukaan keskituuli oli 10 – 12 m/s ja puuskissa parhaimmillaan lähes 16 m/s kilpailujen aikana.

Noin 14.30 oltiin takaisin HSK:n rannassa, ja totuttuun tapaan kisapurjeet rullalle, ja matkapurjeet valmiiksi ja tavarat veneeseen. Mats ja Hampus jättivät veneen ja noin kello 15.00 heitimme köydet irti ja suuntasimme keulan kohti Emäsaloa. Tukevassa myötäisessä, pelkällä isopurjeella päästeltiin kohti kotia, parhaimmillaan lähes 10 solmun nopeudella Perillä kotisatamassa oltiin kello 20.30. Mittariin eli lokiin tuli taas reilut 115 mailia viikonlopun aikana.

Isot kiitokset gasteille, Mats, Knaku ja Hampus, hauskaa oli!

Lisäksi isot kiitokset kisajärjestäjille hyvin hoidetuista kisajärjestelyistä sekä kaikille mukana olleille Express-purjehtijoille.

Vielä ehtii ilmoittautua Hanko Regattaan. Nähdään siellä!