2022 Rankingkausi finaalissa, sarjan voitti 4Play! Lisäksi: Excercin kisaraportti – R5

Rankingvoittajat team 4Play

Rankingkausi päätettiin Merenkävijöillä kauden viidennen rankingkilpailun merkeissä.

Kuluva kausi oli useaan aiempaan verrattuna poikkeuksellinen, sillä se koostui muutaman hiljaisemman vuoden jälkeen taas täydestä sarjasta kunnollisia useamman päivän regattoja. Osallistuvien veneiden määrät ovat hiljalleen lähteneet luokassa kasvuun vanhojen pikkuhiljaa aktivoituessa ja iloksi myös uusia venekuntia tuntuu olevan liikkeellä.

Kilpailukausi avattiin NJK:n Keelboat Regatassa, josta pian jatkettiin Helsinki Regattaan. Kummatkin purjehdittiin useista Helsingin kisoista tutulla Melkin etelänpuoleisella merialueella kesäkuun alkupuoliskolla. Helsingin jälkeen lähdettiin kiertueelle; ensin perinteikäs ja hieno kolmen purjehduspäivän Hangon Regatta kevyenpuoleiseissa tuulissa heinäkuussa, jonka jälkeen suunnattiin kohti kasvavaa Expressien Itäisen Fleetin kotipesää Porvoossa, jossa purjehdittiin ensimmäinen päivä saaristoradalla ja toinen yksityyppiluokalle perinteisemmin vasta-myötätuuliradalla. Viimeinen regatta purjehdittiin siis syyskuussa reilu viikko sitten Merenkävijöiden järjestämässä Albin Expressien Ranking-kilpailussa.

Viimeiseen regattaan lähdettiin melko tiukasta tilanteesta rankingpistepörssissä ja sijoitukset regatan jäljiltä vielä muuttuivatkin. Voittajaksi varmalla ja tasaisella suorittamisella viime kauden tapaan purjehti Koivusaaren Purjehtijoiden Pekka Annusen 4Play. Toiseksi sarjassa sijoittui Merenkävijäin Arno Niirasen Lilla Extra ja kolmanneksi Svartbäck Segelsällskapin Kaj Kuljun Bella Nova. Rankingsarjan tulokset löytyvät tästä.

Ohessa Esbå Segelföreningenin Nikolas Sanilan ja Excercin mietteitä viimeisestä ranking-osakilpailusta:

Exercin kisaraportti. Merenkävijät Express Ranking 17-18.9.2022

Purjehduskausi lähestyy loppuaan, ja niin myös vuoden ranking sarja. Exercin osalta kausi alkoi valitettavan myöhään vasta juhannuksen jälkeen, mutta kauden viimeiseen rankingkilpailuun tultiin innolla osallistumaan.

Merenkävijöiden rankingia kohti lähdettiin alkujaan täydellä kisamiehistöllä, mutta valitettavasti ennen kilpailua yksi miehistön jäsen joutui jäämään pois. Hyvin vähällä treenillä ja nyt myös vajaalla miehistöllä kilpailuun lähdettiin iloisin mielin, mutta vaille isompia tulostavoitteita.

Kun ennen kilpailua tutkiskeli säätietoja, vaikutti viikonlopusta tulevan haastava olosuhteiden ja tuulten osalta. Alkuviikosta lupailtiin vielä reippaasti sadetta lähes koko viikonlopulle ja tuuliennusteet vaihtelivat jatkuvasti. Kuitenkin perjantain ja siirtopurjehduksen lähestyessä alkoi enenevissä määrin vaikuttamaan, että tulossa olisi kevyen kelin kisat. Kenties tervetullutta vaihtelua BSS ranking kilpailun jälkeen.

Siirtopurjehdukselle lähdettäessä ei tietenkään sääolosuhteita sen enempää allekirjoittanut tullut ajatelleeksi, vaan lähti iloisin mielin ilman ylimääräistä bensaa ”purjehtimaan” perjantai illalla reilun 10 merimailin matkaa Särkälle. Olihan sitä sentään myötätuulta luvattu. Tuli tietenkin loppui täysiin, ja iltamyöhällä höyryillä ajelu kantoi vain melkein tankkilaituriin asti. Ei sitä ihan joka yö tule harjoitelleeksi kevyen kelin purjehdusta bensa-asemalle. Saman illan aikana oli myös veneiden kesken yhteisesti sovittu, että lauantaina pidettäisiin moottorit mukana, koska ennuste myös lauantaille oli kevyttä ja rata-alue G kaukana. Puolen yön aikoihin oli tankki täynnä, ja matka jatkui Särkälle, ja unten maille.

Lauantai koitti aurinkoisena, mutta aamusta alkaen tuuli loisti poissaolollaan. Viiden venekunnan voimin aamulla sitten aprikoitiin, että mahtaako purjehtimisesta mitään tulla. Samaa mietti myös lautakunta, ja kun maista lähdön aika oli lähestymässä, nousi AP maissa. Aamu kului leppoisasti laiturilla ja veneiden ääressä muiden veneiden kanssa. Laiturilla käytiin hyviä ja mukavia keskusteluja laidasta laitaan, vinkkejä jaeltiin ja veneitä vertailtiin. Sääennusteita tutkittiin aina välillä, kun tuulenvirettäkin tunnettiin. Tasaisin väliajoin kilpailulautakunnan tiedustelijat lähtivät rata-alueelle katsomaan olosuhteita, ja tulivat päivittämään purjehtijoille tilannetta. Hyvässä yhteisymmärryksessä odotettiin vielä, jos tuuli nousisi.

Lauantai iltapäivään mennessä kuitenkin sauna ja grilli alkoivat houkutella kaikkia enemmän ja enemmän. Viimein grillin ääressä makkaroita jo syötäessä, kello 13 oli aika nostaa AP A ja siirtyä saunomaan.

Sunnuntai valkeni lupaavana, ja kaikki veneet lähtivät innokkaasti vesille. Mikä alkuun oli melko kevyttä tuulta, pari metriä sekunnissa, antoi toivoa hyvästä kilpailusta. Neljä lähtöä oli varmasti kaikkien toiveissa.

1. Lähtö

Exercin miehistössä oltiin jo keskusteltu koko matka rata-alueelle tuulesta, ja todettiin sen kääntyilevän useamman asteen shiftejä ajoittain. Ensimmäiseen lähtöön lähdettiin vähän varovaisesti poijun päästä, vältellen muita veneitä lähtöveneen päässä. Muut painovat hyvinkin nopeasti lyhyen lähtölinjan päästä päähän ja linjan yli, kun me tulimme kiirehtimättä perän takaa. Yksittäinen palautus nostettiin, mutta eipä ainaaan Exerin miehistössä tarvinnut pohtia oltiinko yli vai ei. Lähtö ei meille ollut mitenkään edullinen, ja kärki kolmikko 4Play, Kira ja Lilla-Extra karkasivat nopeasti meiltä. Adelen kanssa kuitenkin lähdimme kilpailemaan 4. sijasta. Manöövereissä oli paljon hakemista ensimmäisessä lähdössä, ja spinnun kanssa sählättiin välillä aika urakalla. Lopulta pidetiin kuitenkin Adele takana, ja maalissa lopullisissa tuloksissa kolmas.

2. ja 3. Lähtö

Toisessa lähdössä pidettiin meidän kyydissä kiinni aikaisemmasta taktiikasta ja lähdettiin hakemaan poijun päästä vauhtia lähtöön. Hyvällä ajoituksella ja onnekkaalla shiftillä päästiin ensimmäisenä veneenä paaralla koko fleetin yli. Kuitenkin oikea laita oli huono paikka olla, ja kahdella huonosti ajoitetulla vendalla oli johtoasema kokonaan kadotettu. Vasemmassa laidassa nostetta löytyi selkeästi enemmän lähes koko kilpailun ajan. Taas kilpailtiin Adelen kanssa mutta onnistuttiin selkeästi myös pitämään muu fleetti lähempänä.

Olosuhteet kolmanteen lähtöön alkoivat olla jo tuulisemmat, mutta tuulen suunta vaihteli yhä melko paljon. Vaikka kolmas lähtö oli meille yhtä onnistunut kuin edellinenkin, ei tilanne muuten ollut järin erilainen.

4. Lähtö

Päivään viimeinen lähtö oli meidän näkökulmastamme se ehkä mielenkiintoisin ja hauskin. Tuulta riitti saamaan Expressin kulkemaan jo hyvin, ja suuntakin tuntui jo hieman vakiintuneen. Lähtö ei neljänellä enää luistannut poijun päädystä, vaan ylitimme linjan vasta reilu puoli minuuttia lähdön jälkeen. Karvaasta petymyksestä kuitenkin päästiin ensimmäisen lenssin jälkeen, kun todettiin että Adelea oli taas saatu kiinni. Adelen kyydissä oli ilmeisesti kova yritys kontrolloida meitä. Vendat olivat aika synkronoituja meidän liikkeiden kanssa koko ajan pitäen Adelen turvallisen etäisyyden päässä meidän yläpuolellamme. Kuitenkin muutamalla reippaalla vendalla oli mahdollista pysyä vapaissa tuulissa. Adelen johto kuitenkin piti vielä toiselle ylämerkin kierrolle. Spinnun nostoissa oli molemmissa veneissä omat haasteensa ja lopulta oltiin lenssin puolivaiheessa tasoissa. Hyvällä leikkauksella Adele onnistui ottamaan perän takaa sisä paikan merkkiä lähestyttäessä, mikä pakotti meidät antamaan merkkitilaa. Hieman aikaisemmalla spinnun laskulla, jäimme Adelen hieman taakse. Onnistuneella alamerkin kierrolla pääsimme vielä nostamaan merkin ja Adelen väliin hyvällä vauhdilla, ja nyt oli meidän vuoromme kontrolloida Adelea maaliin saakka. Kamppailu pysyi tiukkana maaliviivalle saakka, ja kauden viimeinen rankingkilpailu sai hyvän päätöksen!

Exericin mihistö kiittää onnistuneesta kilpailusta ja sesongista! Odotamme innolla seuraavaa ranking kautta.